Università Cattolica del Sacro Cuore

Massimiliano Panarari | Università Mercatorum | Italy

massimiliano.panarari@unimercatorum.it

September 16th 2022 | 10.00 – 11.30
Panel #6 | “Contaminations
Room G.126 | Università Cattolica del Sacro Cuore Milan, Largo Gemelli 1

The Retrotopia Science Fiction

In recent years, in the fieldwork of science fiction storytelling and public representation, the past seems matters much more the the future. Among suggestions, mix-up, impressions, in science fictionitself dystonia is embedded, across the illusion of the self-fulfilling utopians languages in twenty century also the heterotopies that, on the items of biopolitics, try to decline the presente alone by proposing no alternative (without the possibility of any affirmation) relate to neoliberalism. Science fiction now is no progress, plain, barren, deeply in crisis, which can no longer held back, dicotomically, in social happy-ending, but neither can it be an “aesthetic contemplation” of the catastrophe. We could define this cultural trend, according to Zygmunt Bauman’s category, as «retrotopia science fiction». In this paper we intend to define the aspects and connotations of this narrative (and ideological) subject to be understood as a mirror of the fears (individual and collective, economic and political ones) of renewed, contemporary age of anxiety. The paper focuses on two main research directions: 1. the general analysis of film remakes by director Denis Villeneuve (firstly Blade Runner 2049 and Dune); 2. the thematization of the environmental crisis and the decomposition of urban space (understood as the sphere of politics and civil society) proposed by these movies (and which can also be interpreted through the cultural trend of «collapsology»). Ultimately, retrotopia science fiction poses, therefore, a desperate question of the future; and it is opposed – without the «principle of hope» typical of the Age of the Extremes – to dystopia.

Massimiliano Panarari is Associate Professor of Sociology of Communication at Università Telematica Universitas Mercatorum, Rome (Department of Economics). Research Topics: Sociology of Media; Political Communication; Sociology of Culture; Journalism Studies. Main publications: La credibilità politica (with Guido Gili, 2020); Uno non vale uno (2018); Poteri e Informazione (2017);  Elogio delle minoranze. Le occasioni mancate dell’Italia (with Franco Motta, 2012); L’egemonia sottoculturale (2010). Essays and articles: Genealogie del political consultant. Il percorso della professionalizzazione della comunicazione e consulenza politiche tra storiografia e sociologia (Ricerche di storia politica, 1/2022); Don Chisciotte (im)politico. Usi e abusi del cavaliere errante di Cervantes nell’immaginario politico del Novecento e della postmodernità (Im@go, 18/2021); Logica comunicativa e pratiche politiche del ‘sardinismo’. Per un’interpretazione sociologica del movimento delle Sardine (with Roberta Paltrinieri, Mediascapes Journal ,18/2021); Sociología y politíca de las Sardinas. Estudio de caso de la comunicacíon y lógica participativa en un movimiento social postmoderno en Italia (with Roberta Paltrinieri, Barataria. Revista Castellano-Manchega de Ciencias Sociales, 31/2021); Corpo e comunicazione politica neopopulista. L’iconografia e l’immaginario del ‘salvinismo’ (Studi culturali, 3/2021); Il Leviatano digitale e il neototalitarismo soft (Rivista di Digital Politics, 2/2021); Pubblicità in M.A. Polesana and T. Vagni (eds.) L’influenza digitale, Guerini Scientifica 2021; Corpo e consumi. Consumismo corporale, edonismo e metamorfosi sociali, in C. Moroni and A. Sterpa (eds.) Corpo e società. Trasformazioni del convivere, Editoriale Scientifica 2021; La società della stanchezza e il vaccino culturale, in F.Boni (ed.) Pubblici in esilio. Il consumo delle arti ai tempi della pandemia, Mimesis 2021; Viralpolitik. Pandemia, populismi e altre infodemie (with Nello Barile, Mediascapes Journal, 15/2020); Momenti di contaminazione e figure della spettacolarizzazione della disabilità, tra immaginario pop e industria culturale. Il Circo Barnum, Joker e gli X-Men (Salute e Società, 2/2020); L’immaginario dei comics supereroici e del cinema di Sci-Fi nell’America obamiana. Un framing originale della comunicazione politica postmoderna (Comunicazioni sociali, 1/2020).